Jezdit v noci pouze s umělým světlem je mnohem náročnější, než ve dne za jasné slunečné oblohy, což mohou potvrdit takříkajíc všichni automobiloví závodníci. Například závody Formule 1 probíhaly až do roku 2008 pouze ve dne a řídit v noci ve vysoké rychlosti takový vůz není vůbec snadné.
Řízení vozidla v noci je obtížnější
Snížená viditelnost vlivem deště, ale především po západu slunce klade na řidiče vyšší nároky, proto jsou také za náročnější považovány automobilové závody provozované v nočních hodinách. Na otázku proč tomu tak je, je snadná odpověď, mohou za to převážně dva důvody. Tím prvním je únava řidiče vlivem zvýšené tvorby hormonu melatoninu, který organismus zklidňuje, ale zároveň snižuje vnímání. Melatonin se výrazněji tvoří i při použití žárovek s teplejším odstínem vyzařovaného světla.
Druhým důvodem zvýšení tlaku na řidiče v kabině za jízdy v noci je nižší úhel periferního vidění. Periferní vidění je důležité pro orientaci v prostoru a mozkovou činnost, čím je pozorovaný prostorový úhel vyšší, tím rychleji a snáz mozek vyhodnocuje situace v blízkém okolí. Za použití běžných autožárovek se může jízdní komfort, rychlost rozhodování a reakce řidiče snížit řádově až o desítky procent.
Proto je velmi důležitá barva světla umělého zdroje v předním světlometu, která by měla dosahovat u žárovek H4 Lightparkhodnoty alespoň 3500 K, v ideálním případě 4200 K, která se řadí do kategorie neutrálního bílého světla.
Nezapomínejte na pravidelné seřizování světlometů
Na seřizování světel se často zapomíná vzhledem k tomu, že automobil je poměrně složitý mechanismus a jeho provozovatel musí pamatovat na celou řadu důležitých úkonů – kontrolu paliva, oleje, stavu pneumatik, chladicí a brzdové kapaliny atd. Světlům se příliš pozornosti nevěnuje a pravidelné seřizování dodržuje jen zlomek řidičů. Bez této procedury však nemáte jistotu, že i sebelepší autožárovka bude svítit tak, jak vám to výrobce garantuje.